هفتاد و چهاردرصد از مردم انگلیس نمی توانند نشانه ای از سرطان لوزالمعده را نام ببرند

اول نوامبر 2019- براساس نتایج نظرسنجی موسسه ی خیریه اقدام علیه سرطان پانکراس، کمتر کسی در انگلیس از علائم سرطان لوزالمعده آگاهی دارد.

این نظرسنجی نشان می دهد، با وجود اینکه سرطان پانکراس پنجمین قاتل بزرگ سرطان در انگلیس است، 74 درصد از مردم بریتانیا نمی توانند نشانه ای از این سرطان را نام ببرند.

نتایج این بررسی همچنین نشان داد که دو سوم افراد نمی توانند یک عامل خطر را برای این نوع سرطان نام ببرند و 69٪ از مردم اظهار داشتند که بطورکلی چیزی در مورد این شکل از سرطان نمی دانند.

مدیر اجرایی اقدام بر علیه سرطان لوزالمعده، ، Ali Stunt که 12 سال پیش در سن 41 سالگی به سرطان لوزالمعده مبتلا شده بود، گفت: نتایج حاصل از این نظرسنجی نگران کننده است، زیرا نشان می دهد که مردم از علائم و عوامل خطر بالقوه ی سرطان لوزالمعده آگاه نیستند.

وی افزود: آگاهی از علایم مشکلات لوزالمعده، برای تشخیص زودهنگام حیاتی است زیرا در حال حاضر هیچ آزمایش غربالگری برای سرطان لوزالمعده وجود ندارد.

سازمان خیریه ی اقدام بر علیه سرطان لوزالمعده، اعضای جامعه را ترغیب می کند تا در صورت تجربه درد یا ناراحتی در ناحیه ی فوقانی شکم، درد در قسمت میانی پشت کمر، سوء هاضمه ی مداوم، کاهش وزن غیر قابل توضیح، مدفوع کم رنگ و بودار، به پزشک متخصص بهداشت مراجعه کنند.

دکتر هیلاری جونز، یک پزشک عمومی حامی سازمان اقدام بر علیه سرطان لوزالمعده می گوید: نظرسنجی اخیر به ما می گوید که تعداد بیشتری از افراد حتی اگر این علائم را داشته باشند، به دلیل مشغله و خجالت، از مراجعه به پزشکان خودداری می کنند. لطفاً بدانید که ما همه چیز را دیده ایم و چیزی برای عصبی شدن یا خجالت وجود ندارد.اگر شما تجربه ی هر یک از این علائم غیر عادی را دارید، لطفا به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

عوامل خطر برای سرطان لوزالمعده شامل ابتلا به دیابت نوع 2، پانکراتیت مزمن و چاقی است. سرطان لوزالمعده همچنین در افراد بین 50 تا 80 سال، در افراد سیگاری و در افرادی که سابقه زخمهای معده یا عفونت هلیکوباکتر پیلوری دارند، بروز می کند.

علی استنت، با بیان این که چگونه سرطان لوزالمعده اغلب در مقایسه با سایر سرطانها نادیده گرفته می شود، گفت: علی رغم این واقعیت که این بیماری قرار است از سرطان پستان به عنوان چهارمین قاتل بزرگ سرطان در انگلیس پیشی بگیرد، اما سرطان لوزالمعده تنها 3٪ بودجه تحقیقاتی را دریافت می کند. هدفی که در برنامه ی بلند مدتNHS تعیین شده است، تشخیص 75٪ از سرطانها در مراحل اولیه است، که برای سرطان لوزالمعده غیر واقعی است و نشاندهنده ی چالشی است که تاکنون برطرف نشده است.

وی گفت: ما برای سرطان هایی مانند سرطان لوزالمعده، که دارای علائم مبهمی هستند، به تمرکز بیشتری نیاز داریم، همچنین باید بودجه تحقیقاتی و آگاهی مردم و متخصصان مراقبت های بهداشتی در مورد علائم این سرطان افزایش یابد.زندگی من اثبات می کند که با تشخیص زودهنگام سرطان لوزالمعده، زنده ماندن امکان پذیر است.

این ماه بعنوان ماه آگاهی از دیابت و ماه آگاهی از سرطان لوزالمعده در تقویم مشخص شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/Nov/74-percent-of-the-uk-cannot-name-a-symptom-of-pancreatic-cancer-98080712.html